Slecht nieuws brengen

Slecht nieuws brengen vraagt een specifieke aanpak. Slecht nieuws brengen vraagt aandacht niet alleen voor het nieuws dat je brengt maar vooral voor het feit dat dat “slecht” is en wat dat allemaal doet met diegene aan wie je dat slechte nieuws brengt.

Bijna iedere communicatie training besteedt aandacht aan hoe je slecht nieuws brengt. En toch gaat dat nog vaak fout. Daarom een reminder:

1. Breng het nieuws zoals het is. Niet meer en niet minder.

Je kunt een korte toelichting geven, maar doe dat alleen als het nodig lijkt. De ander is daarna aan zet:

  • In eerste instantie zal die ander het niet geloven;
  • Vervolgens komt de ontkenningsfase;
  • Dan de emotionele fase met bijv. boosheid en verdriet.
2. Geef de tijd om de ontvanger het nieuws te laten verwerken
3. Hoe nu zinvol verder?

Pas als er een volledige acceptatie van de (nieuwe) situatie is kan je met elkaar een gesprek voeren over hoe het nu verder moet. Als de acceptatie niet volledig is, dan is het ook nog geen tijd om over het “zinvol verder” te praten. Vaak zal een gesprek dan ook eindigen bij het feit dat je de ontvanger de tijd geeft om het slechte nieuws te verwerken.

Valkuilen voor de brenger:

  • Stel het brengen van het nieuws niet uit;
  • Ga het slechte nieuws niet rechtvaardigen;
  • Laat niet de ander door de loop van het gesprek het slechte nieuws ontdekken. Breng het zelf;
  • Probeer niet de directe confrontatie te vermijden door bijvoorbeeld een e-mail met het slechte nieuws te sturen;
  • Maak het nieuws niet mooier dan het is;
  • Wikkel je slechte nieuws niet in complimenten in.

Neem vooral het dragen van het slechte nieuws van de ander niet over:

  • Geef niet aan hoe jij het zou doen in deze situatie;
  • Ga niet aangeven wat de ander zou moeten doen;
  • Kom niet met geruststellingen;
  • Ga niet meevoelen of invoelen; het is het slechte nieuws van de ander en niet van jou, gun die ander dat dan ook.