President van je eigen bedrijf zijn
In een grote organisatie is ook een grote mate van functiescheiding aanwezig. Hoe kleiner die organisatie wordt hoe meer functies door dezelfde persoon worden uitgevoerd. In een groter bedrijf is een algemeen directeur, een commercieel directeur, een technisch directeur, etc. In een kleiner bedrijf worden dat soort functies vaak samengevoegd. Heb je 10 man personeel, dan doe je als algemeen directeur daar waarschijnlijk ook het personeelsmanagement bij. Heb je 100 man personeel, dan is het waarschijnlijk dat je een apart iemand die het personeelsmanagement doet. Hoe kleiner het bedrijf, hoe meer taken, functies en verantwoordelijkheden in elkaar over lopen.
In het overlopen van die taken, functies en verantwoordelijkheden schuilt een gevaar. Het gevaar dat sommige van die taken door de vraag van andere taken ondersneeuwen. Zo kun je je misschien voorstellen dat als het hectisch is bij het uitvoeren van opdrachten, dat je je op dat moment minder bezig houdt met de grote lijnen van je onderneming zoals bijvoorbeeld het creëren van een toekomstvisie of een lange termijn marketing strategie.
Natuurlijk zie je dit fenomeen van door elkaar lopende functies het sterkst bij mensen die alleen als zelfstandige of als freelancer werken. De zogenaamde zzp-ers (zelfstandigen zonder personeel). Zij doen alles in hun bedrijf. Nog sterker, als zzp-er ben je je bedrijf en alles wat daarbij hoort.
Het fenomeen van door elkaar lopende functies vraagt om aparte aandacht. Daar waar dat in een grotere organisatie juist door de grote van de organisatie geen aandacht behoeft, vraagt dat in een kleinere organisatie juist wel om aandacht. Om je bewust te zijn van het feit dat er verschillende functies door elkaar lopen en van het gevaar dat hierdoor bepaalde onderdelen van je organisatie onder kunnen sneeuwen.
Het eerste wat je daaraan kunt doen is voor jezelf in kaart brengen welke functies er eigenlijk in je organisatie zijn. Functies op operationeel niveau, tactisch niveau en functies op strategisch niveau. Hoe staat het met marketing, personeelsmanagement, commercieel management, financieel management en algemeen management in je bedrijf? Heb je eigenlijk een mission statement? Wat is de visie van je bedrijf? Waar ga je, naast de operaties die op dit moment van alles van je vragen, op lange termijn naartoe?
Neem af en toe eens afstand van de operaties en kijk ook eens naar het grotere geheel van je bedrijf. Ook al is dat maar door 1 keer per jaar een verslag te schrijven van 1 a4-tje over het afgelopen jaar (het jaarverslag dat misschien wel hartstikke leuk is om over 5 jaar te lezen) of een lijstje met aandachtspunten voor het komend jaar om voor jezelf te identificeren waar je naartoe wilt.
Dit is vooral een oproep om ook in je eigen bedrijf niet alleen werknemer te zijn maar soms ook president te zijn.